Snovi o povijesti jednoga postojanja

 Jagoda Šimac Despotović, Tajna izgubljenih kostiju
(Naklada Bošković, 2019.)

Prečesto možemo čuti kako današnje vrijeme nije dobro. Stariji redovito tvrde kako je u prošlosti bilo bolje, iako nam povijest jasno daje do znanja kako svako vrijeme nosi svoj jaram i na najbolje ili najgore moguće načine skuplja krhotine čovjeka. A čovjek je taj koji je zaslužan za razvoj povijesti. Upravo zbog toga, rekao bi Franz Kafka, „bitke iz naše najstarije povijesti biju se i sada“.
O korijenima i listovima civilizacije, o prošlosti koja je u društvo upisana i sadašnjosti koja povezuje cvijeće budućnosti i korijen prošlosti, govori i Jagoda Šimac Despotović u svojemu najnovijem romanu „Tajna izgubljenih kostiju“. Roman nosi podnaslov „Roman o hodočašću propale duše“, a posvećen je autoričinoj baki i djedu. Pripovjedačica u romanu je Vesna Marić, novinarka zaposlena na bolničkom odjelu patologije gdje priprema pokojnike za obdukciju. Njezin unutrašnji svijet oslikava ne samo puninu jezika, poetičnost i bogatstvo stilskih izražajnih sredstava, već i moćna filozofsko-refleksivna razmišljanja u kojima se nerijetko vraća u prošlost. Retrospekcija za Vesnu Marić dolazi putem poznatih prostora koji su joj obilježili odrastanje (poput prabakine kuće i okućnice):

„Stara stabla ranih krušaka dočekaju me zrelim plodovima popadalim po travi. Nakupim gotovo punu košaricu, probravši one zdrave i padom neoštećene, sjednem na klupu pod krošnjom i pogostim se. Žvakala sam s užitkom i razmišljala kako sam, kad sam bila dijete, zamišljala da je prabakin voćnjak mali raj koji je dragi Bog poslao sa mnom na ovaj svijet kako bih mu u njemu, kad god se osjećam usamljena, bila najbliže.“

Vesnin povratak u ono što je prošlo podsjeća na dvije autorice: Victoriju Hislop, majstoricu „povratničkih“ priča u kojima se stapaju prošlo i sadašnje, te našu Mariju Jurić Zagorku koju se može primijetiti u pomalo arhaičnim izrazima i opisima:

„Davno zaspalo vrijeme, nad kojim u samoći stražare čempresi, prikrada se opet na prstima iz dubine nijemih grobova. (…) Ljubavna pjesma cvrčaka povrati popodnevni mir.“

Protagonističin mir (prožet učestalim glasanjem cvrčaka, poput kakvoga intermeca) uništavaju ružni snovi, noćne more zbog kojih završava na psihoterapiji kod naočitog Marka (skidajući unutar teksta pritom društvene stigme s javnog mišljenja kako je posjet psihologu sramotan čin). Vesna spoznaje razvijenost svojega šestoga čula koje joj omogućuje poslagivanje nabora nanijetih u prošlosti – istragu umorstva fra Bože i njegove sestre, učiteljice Anke Litre koji su ubijeni tijekom Drugog svjetskoga rata i bačeni u zajedničku grobnicu kod Vražina u Dalmatinskoj zagori. Misteriozna smrt od četrdesetih godina dvadesetog stoljeća ostala je zaogrnuta velom tajne , baš kao i njezini počinitelji, pripisujući zločin političkim previranjima i režimima, kolebajući se između dvaju počinitelja: partizanske i ustaške odmazde (pitanja koja su delikatna i dan-danas).


Prema tonu, roman je izuzetno sentimentalan (u emotivnim ispovijestima protagonistice), ali i didaktičan (jer u sebi čuva pravi mali korpus mudrih rečenica):

„Zao čovjek je inteligentan i vrlo dobro zna što je moralno i dobro, ali se svjesno odlučuje za zlo.“
„Čovjek svoju vlastitu dušu ne poznaje.“
„Oprostiti znači pustiti i pomiriti se. Tek u zaboravu otvara se put u bolje sutra.“
„Neiskrenog i zlog prijatelja treba se bojati više od divlje zvijeri jer ona će možda raniti vaše tijelo, ali zao prijatelj povrijedit će vam dušu i um.“
„Čovjek je proizvod kako svog razmišljanja, tako i razmišljanja srodnih duša, mada toga nije svjestan (…)“

„Tajna izgubljenih kostiju“ je roman lika u kojemu se ljubavni, kriminalistički i filozofski elementi prožimaju, a sadržaj čitatelju jasno daje do znanja kako je nemir prošlosti ujedno i nemir sadašnjosti, a ukoliko se s njim ne uhvati ukoštac, postat će i nemir budućih generacija. Šimac Despotović nije isključiva u odabiru tema, već snažnim likovima naglasak stavlja na potrebu da onaj „tko traži istinu, mora je znati i podnijeti“. Dakle, ovo nije roman o borbi, „ovima“ i „onima“, ranama prošlosti i propitivanju svega što je moglo biti, a nije bilo; ovo je roman o traganju za onim što je upisano u kosti (onim što pojedinca čini osobom koja jest te određuje njegovo poslanje na ovaj svijet) i roman o liječenju duša – svoje jedne i na desetke drugih.

(MM, 7. 7. 2019.)

Primjedbe