Drago Hedl, Vrijeme seksa u doba nevinosti
(Naklada Ljevak, 2018.)
Promišljanje
o onome što je bilo ili što je moglo biti u nas, slabe ljude koje (riječima
japanskoga književnika s američkom adresom Harukija Murakamija) „sjećanja griju
iznutra, ali nas i jako bole“, najčešće unosi nemir. U slučaju snažnijih
karaktera ponekad se ta sklonost promišljanju o prošlosti, nostalgija i
traganje za odgovorima pretvore u umjetnost. Svjedok jedne takve uvjerljive umjetničke
priče je i nagrađivani osječki novinar i književnik Drago Hedl koji je, nakon
uspješnih romana Donjodravska obala, Izborna šutnja i Ispovjedna tajna, objavio svoj četvrti roman intrigantnoga (za naše
provokaciji nesklono podneblje možda i preintenzivnoga?) naslova Vrijeme seksa u doba nevinosti. Njegov
novi roman poigrava se čitateljima nudeći im zagonetan i nepotvrđen ugođaj
autobiografskog teksta, o čemu svjedoče i privatne fotografije autora otisnute
na unutrašnjim koricama romana. Hedlov angažirani pripovjedač u prvoj osobi te
načini pripovijedanja zatiču se na književnim temeljima Prousta, Krleže i već spomenutoga
Murakamija. Roman odiše duhom refleksivnoga protagonista, vještim
pripovijedanjem i potragom za izgubljenim prijateljima, ljubavima i uspomenama.
Ne može se reći da pripovjedač, simbolično nazvan Drago Kenig, traga za
eliksirom sad već proživljene mladosti: njegov smjer obvezuju prostori i
vrijeme koji se organizirano izmjenjuju. Drugim riječima, ovaj roman potrage
svojevrsno je traženje samoga sebe, zametnutoga „ja“ smještenoga na
inspirativnim putovanjima kroz različita razdoblja (između šezdesetih godina dvadesetog
stoljeća te milenijskih godina) i različite prostore (od Osijeka preko Praga do
Amerike), uz pronalazak cilj putovanja u činjenici da je cijeli život samo – autoažuriranje.
Ovaj tekst obasjan je i svakodnevnim ljudskim propitivanjima: odrastanjm, seksualnošću,
obiteljskim odnosima, nostalgijom iseljenika i nostalgijom povratnika, čežnjom
za nečim/nekim ostavljenim u prošlosti, izdajom prijatelja, ljudskim lutanjima
unutar vlastitih želja i mogućnosti, nepravdom, društvenim stanjem (koje se
odlično ogleda u naizgled silogističkim rečenicama: „Imam sve, a nemam ništa.
(…) Prije je bilo bolje. (…) Nismo imali ništa, a sve je bilo naše.“). U
opisima prostora i vremena na trenutke se može osjetiti reportažni karakter
teksta, a tečnost rečenica, lakoća pripovijedanja i retrospekcija (pa i
povremena introspekcija kojom pripovjedač čitatelju pruža uvid u svoj
emocionalni kubus) privući će kako
iskusniju čitateljsku publiku koja je živjela život nalik Kenigovu, tako i
novodopsku publiku čije čitateljske želje sežu dalje od mainstream (netom
strane) literature. Ukupan dojam romana, iz nekog nejasnog razloga, odzvanja
stihovima Kenigu bliskih godina: „Jedna mladost, jedan svijet nade raste tiho u
srcu tvom, drugi za te ovaj svijet grade s malo prave istine u tom…“ (Josipa
Lisac, O jednoj mladosti).
(MM, 22. 8. 2018.)
https://framafu.com/hr/recenzija-romana-vrijeme-seksa-u-doba-nevinosti-drage-hedla-autoazuriranje-zivota/125/
http://www.casopiskvaka.com.hr/2018/11/marina-maarevic-drago-hedl-vrijeme.html#more
https://framafu.com/hr/recenzija-romana-vrijeme-seksa-u-doba-nevinosti-drage-hedla-autoazuriranje-zivota/125/
http://www.casopiskvaka.com.hr/2018/11/marina-maarevic-drago-hedl-vrijeme.html#more
Primjedbe
Objavi komentar