Vrijeme nikoga ne čeka


Branka Erdelji-Štivić, Starenje za početnike
(Beletra, 2018.)

Lutajući bespućima interneta nedavno sam naišla na snimku 86. dodjele Oscara iz 2014. godine. Voditeljica, komičarka Ellen Degeneres, u svojem uvodnom govoru izgovorila je za jedne humorističnu opasku, za druge gorko-slatku istinu: „Filmovi nas inspiriraju. Ne kažem da su filmovi najvažnija stvar na svijetu jer svi znamo da je najvažnija stvar na svijetu mladost.“ Zapitala sam se koliko nam je doista mladost važna. Zašto je tako bespomoćno pokušavamo zadržati i što je to toliko zastrašujuće u starenju da bježimo od bora i sijedih vlasi? Znakovito, na mom se stolu u tom trenutku (prigodno) pronašla jedna knjiga upravo o starenju.
Roman prvijenac zagrebačko-koprivničko-slavonskobrodske liječnice Branke Erdelji-Štivić „Starenje za početnike“ objavljen 2018. godine u nakladi izdavačke kuće Beletra donosi rijedak primjer hrvatske književnosti u kojemu protagonistica progovara o ženskim životnim borbama nakon šezdesete godine. „Starenje za početnike“ svojevrstan je „zreli“ chick-lit u kojemu upoznajemo dvije žene. Prva od njih je pripovjedačica Melita, žena koja progovara o izazovima koje pred nju postavlja šesto desetljeće života. Njezin svijet oblikovan je kao sterilno poštivanje društvenih normi, obavijajući Melitin lik oko obitelji (supruga Miljenka, sina Matije, kćeri Mirne, unučice Gite i vlastite majke), prijatelja, ali i vlastitoga bića koje strahuje od starenja čiji utjecaj neumoljivo mijenja njezino tijelo, od odlaska u mirovinu kojom će na određen način izgubiti kontrolu, od slabljenja međuljudskih odnosa. Melita je pripadnica dobrostojeće obitelji, situirana je, često putuje, odijeva se u najfiniju odjeću, ispija najukusnija vina te upija najznačajniju umjetnost. Ipak, usamljenost i praznina, nerijetko i zbunjenost koju osjeća dovode do njezina odlaska u Koprivnicu i posjeta djedovini kako bi na neki način ponovno pronašla ono što je zagubila tijekom godina. Evolucija njezina starenja teče u nekoliko faza koje prelaze jedna u drugu. Potaknuta pogledanim videom snimljenim na Gitinu rođendanu, Melita se suočava s činjenicom da stari, što u njoj izazove nemir, a zatim i potrebu za prilagođavanjem nastaloj situaciji, prihvaćanje, u konačnici i suživot i užitak godina koje je očekuju. Sredina romana iznjedrit će svojevrsnu alter-ego priču o fatalnoj Iti koja ostvaruje romantičnu vezu s naočitim i uspješnim mlađim muškarcem. Melitina priča zapisana je u prvoj osobi, dok se Itina priča odvija gotovo umjetnički, zapisana u obliku drame ili kraće proze. Ita je sloboda koju Melita potajno priželjkuje. 


Erdelji-Štivić piše s lakoćom. Njezine rečenice prožete su humorom, a razgovorni jezik i zagrebačka kajkavština čine ih svakodnevnima i uobičajenima. Ipak, tematika i perspektiva iz koje je priča ispričana ovaj roman čine romanom koji je prvenstveno namijenjen zrelijoj čitateljskoj publici. Protagonistica u svojim razmišljanjima upozorava na svojevrsne dobno-spolne predrasude koje se postavljaju pred ženu njezinih godina (osobito izrečene iz usta drugih žena – potvrđuju izreku žena je ženi vuk?):
„'Mirna još može nositi crno, ti više ne, prestara si za to', odlučno mi je rekla prije koju godinu.“
Mudrost godina ipak donosi znanje o baratanju s vlastitim emocijama i raspoloženjima:
„Osjećam kako nailazi onaj dobro poznat val hladnjikave osamljenosti koji je najbolje presresti nekom fizičkom aktivnošću, bilo kakvom.“
Melita dokazuje kako je učenje važno u bilo kojem razdoblju života. Njezino starenje uči je kako je neprihvaćanje neprihvatljivih mišljenja i stavova sasvim legitimno. Ljepota zrelih godina donosi samopouzdanje i samosvijest koja je mlađim osobama često nedostižna. Usijane mladenačke glave se hlade, razum i razumijevanje aktiviraju u suradnji s osjećanjem svijeta oko sebe. Oči se otvore, čovjek prihvaća skromnost svojega bića i veličinu svojega duha, a ponajprije pruža ruku vremenu koje ga cijeloga života, poput kakve bujice, nosi svijetom. U tom trenutku početnički tečaj starenja postaje disertacija kojom se dokazuje teza velikoga Freddieja Mercuryja iz 1986. godine – „Time waits for nobody.“



Primjedbe