Kad riječ zazove uspavani grad

 


Marijana Petrović Mikulić, Siskulje

(Sisačka udruga za promicanje alternativne i urbane kulture, Stupno, prosinac 2020.)


    Naslov ove zbirke zagolicat će pažnju čitatelja jer će ga podsjetiti na nešto poznato. Prva asocijacija koju će netko dobiti kad čuje naziv zbirke jest August Šenoa. Naime,  naslov zbirke podsjeća na Šenoine feljtone Zagrebulje, ciklus podlistaka koje je autor od 1866. do  1880. objavljivao u Pozoru i Viencu, a koje su govorile o metropoli i sentimentalno ili pak kritički pristupale zagrebačkim događajima u drugoj polovici 19. stoljeća. Siskulje su heterogena zbirka u koja u sebi sadrži i poeziju i prozu, a točka njihova susreta pronalazi se upravo u jednom – gradu Sisku. Pjesnički dio (nazvan Budi radosna) u sebi nosi artističku notu koja progovara o pjesništvu, pjesmi, likovnoj umjetnosti, vremenu, prolaznosti, ali i vječnosti koja kao pažljiva starica u stari rupčić umata uspomene poput kockice šećera namijenjene za dar djeci (jer stvarnih slastica, bombona, nema). Lirski subjekt Petrović Mikulić ne pronalazi ultimativnu sreću samo u stvaranju, već tvrdi: „letargija se druži i s kreativnošću“ (Vrijeme hibernacije). Pjesme su pisane u prvoj osobi i očit je kazivač koji žeđa za bojama i kreativnošću, a često od okoline dobiva samo monokromnost, predrasude i golu šprancu života, stoga podsjeća: „Nemoj postajati umjetnik ako to nisi u sebi.“ (Umjetnik). S obzirom na naslov zbirke i jačinu drugoga dijela, lirski dio djeluje naoko suvišno jer čitatelj okom hrli ka znatno primamljivijim rečenicama proznoga dijela (bilo bi divno da ih je više!).

Drugi dio zbirke nosi ime Siskulje, a isti je nagrađen nagradom Književni pleter Sisačko-moslavačke županije za najbolje prozno ostvarenje 2019. godine. Pisan je u prvoj osobi te posredovano tekstom posvećen brojnim osobama koje su obilježile autoričino odrastanje (sestri, nastavnici iz Hrvatskog jezika, prijateljici iz djetinjstva). Ovi tekstovi ostavljaju dojam autobiografskoga putopisa. U deset kratkih crtica prikazuje se defragmentiranost jednoga grada pogođenog materijalnom i duhovnom tišinom, siromaštvom u financijskom smislu i u smislu borbe za glas, za slobodu, za umjetnost. Pripovjedačica iznosi opise prostora te ih povezuje s važnim osobama.

Iako ova pripovjedna zbirčica nosi putopisni karakter, pisana je subjektivno, artistički, s natruhom kritike prema uspavanosti grada (koje se u potpunosti mogu usporediti s riječima putopisca i novinara Franje Martina Fuisa i njegovim viđenjem Virovitice s početka 20. stoljeća: „Neki zli čarobnjak taknuo je prije mnogo godina svojim čarobnim štapićem jedan lijepi grad i uspavao ga. Prolaze tako godine, a on spava, postaje sve stariji i sve manji pod gustim slojevima magle, blata, a ljeti i prašine koja polako pada na njega i zavija ga u magle zaborava.“). Najljepši dio zbirke svakako je optimizam koji se čuva u završnoj rečenici uvodne priče: „Daj mi, grade, da se igram! – kažu da je život igra.“ (Uvodno o Sisku).


(MM, srpanj 2021.)

Primjedbe