Poezija je oduvijek bila bunt

 



Danijel Radočaj, Mutacije bunta

(Nova Istra, Istarski ogranak Društva hrvatskih književnika, Pula, 2020.)

Nakon sjajne prozne zbirke Anatomija rastanka, istarski književnik Danijel Radočaj poseže za poezijom. Njegova osma knjiga po redu, zbirka pjesama Mutacije bunta, zaigrana je sedmodijelna kolekcija zafrkantskih poetskih uradaka (pomalo nalik shvaćanju svijeta proživljenu kroz oči osobe s ADHD-om) koji zapravo vrlo vješto razlažu svijet na slojeve. Iz gotovo dječje igre riječima  („Poezija nije za glupe.“), preko ljudske seksualnosti i vulgarizama, Radočaj dolazi do teških socijalnih tema.

Prvi dio zbirke posvećen je pjesništvu, ulozi pjesnika, načinu na koje pjesnik danas živi, diše, piše i na koji ga prihvaćaju. Radočaj piše posebnom ludističkom poezijom slobodnog stiha i prozaističkog karaktera. U ovome dijelu (teško je razabrati govori li lirski subjekt ili Radočaj glavom i perom) obznanjuje se pjesnička uloga/posao/poziv: „Ali da ne bi ispalo / kako se samo hvalim / odlučio sam, / naposljetku, / ipak priznati / i svoju jedinu manu. / Dakle, / ja sam pjesnik.“ (Imam i ja manu).

Drugi dio zbirke (Sve što Danijel Radočaj zna (ili misli) o dotičnim ljudima) budi sjećanja na određene ljude iz pjesnikova života. Tim sjećanjima uglavnom vladaju prijatelji koji su izloženi životnim poteškoćama. Ovaj dio zasigurno je i najzanimljiviji jer se upravo u njemu javljaju pjesme socijalne tematike koje govore o netoleranciji prema homoseksualcima, o promiskuitetu, alkoholizmu, hedonizmu, prijevarama, depresiji, samoubojstvu i smrti. U trećem dijelu zbirke javlja se ideja nemogućnosti uzvraćanja ljubavi, „muški pokvarenjak“ za kojega u nastavku doznajemo da je instruiran vlastitim slomljenim srcem, dok četvrti dio (koji sarkastično povezuju njemačku automobilsku industriju i seksualni život hrvatske radničke klase) na površinu postavlja reproduktivne organe i blasfemičan odnos prema religiji. Peti dio zbirke obavija svoj središnji motiv oko života u čaši žestice ili piva, šesti dio ponire u introspekciju, razmišljanja o svijetu, Bukowskom, tužnu crnu kroniku koja se prikazuje domišljato i satirično. Ovaj dio nudi i svojevrstan alternativni hommage pokojnom Đorđu Balaševiću. Konačno, završni sedmi dio pokušava probuditi svojevrstan optimizam („Ipak, postoje razlozi radi kojih se isplati / svakim danom iznova probuditi.“, Optimist), no autor se u trenutku gubi u klišejiziranim obrascima pjesama koji su za/protiv politike, religije, seksa… Znatno bi uvjerljivije pjesme djelovale kad bi lirski subjekt bio manje angažiran i kad bi stao ulogu promatrača koji ne zauzima strane – sjajan primjer takvom pristupu poeziji koja iznosi velike društvene tuge i istine dala nam je Sanja Domenuš u svojoj zbirci Djevojčica koja je jela kamenje.

Ipak, valja naglasiti kako su Mutacije bunta ponovni dokaz koliko alternativna poezija može biti zaigrana, vrckava, simpatična, nestašna i privlačna, čak i onda kad iznosi sadržajno nepredvidiv ili teško prihvatljiv materijal.

(MM, srpanj 2021.)

Primjedbe