Slavica
Sarkotić, Kristali nad gradom
(Sisačka udruga za promicanje alternativne i urbane kulture, Stupno, prosinac 2020.)
Energija
s kojom nas je 2019. godine upoznala Sanja Domenuš u svojoj pjesničkoj zbirci Djevojčica koja je jela kamenje gotovo
se čudesno preobrazila, proširila i dobila prozni karakter te stvorila nov
sadržaj, pripovjednu zbirku Kristali nad
gradom. Kreatorica ove čudesne socijalne proze poznata je i priznata
vukojevačka književnica Slavica Sarkotić.
U
ukupno dvadeset kratkih proznih tekstova Sarkotić je sabrala izuzetno teške,
emotivne i autentične priče hrvatske stvarnosti. Na samom početku zbirke, Andrićevim
riječima („Svi pravi životi su lijepi i teški.“) dočarava tematiku ovoga
krajnje emotivnoga pripovjednog kolaža u kojima ljudske sudbine, svaka na svoj
pasijanski način, prolaze dolinama rana i suza. Na damski suptilan, nenapadan
način, u balaševićevskoj maniri sisačkoga podneblja, Sarkotić pred čitatelje
postavlja težak zadatak: nudi im uloge sudaca, samostalnih prosuditelja
moralnih postupaka likova. Naglašava pritom različite dvojbene situacije i
crtice iz života ljudi u kojima vladaju alkohol, nasilje, ostavljeni, bolesni,
stari i nemoćni. U brojnim rečenicama autorica vrlo jednostavno iznosi u narodu
ustaljene rečenice: „Rodbina se ne vidi mjesecima, sreću se na svadbama i
pogrebima.“ (Ostavljanje/ostajanje),
„A kad se čovjek nema za što uhvatiti, hvata se za riječi, ponavlja ih tako
dugo dok i sam u njih ne povjeruje.“ (Bit
će bolje), „Jednom davno, negdje je bio pročitao da sreća nije imati sve
što želiš nego biti sretan s onim što imaš.“ (Prvi otkos u jutro bez rose), „Najgori ljudi daju najbolje savjete.
(…) Onda pomislim: to mi Bog daje dovoljno vremena da izmolim oprost.“ (Oprost). Likovi koje pronalazimo u
zbirci su jedinstveni, izazivaju empatiju i želju da im se pruži ljudska
podrška. Ne libi se Sarkotić zaći ni u teme obiteljskoga nasilja,
defeminizacije žene kojoj su „sve izvadili“ (gdje se njeguje princip
tabuiziranja histerektomije), pitanja međunacionalne mržnje i netrpeljivosti,
života „umornih staraca“ koji bespogovorno i skromno umiru ostavljeni u
samoćama surovih bolničkih soba, osoba s poteškoćama u razvoju i neimaštine u
kojoj se oslikava najveća svjetlost naših duhovnih portreta.
Sam
naslov, Kristali nad gradom, čuva
svojevrsnu toplinu, vjeru u neku bolju sudbinu koju će likovi baštiniti u
Božjim rukama na nekom sretnijem mjestu. U kristalima iz naslova skrivaju se zvijezde,
sve preminule duše koje opraštajući ili tražeći oprost polaze s ovoga svijeta.
U tim silnim zvijezdama, kristalima kojima će neke noći kakav smrtnik uputiti
dug pogled pun divljenja, u njima leže priče. Priče koje će jednom, u
zvjezdanoj prašini, svojim glatkim olimpovskim prstima božica muze prosuti po
rijetkim sretnicima – zazvat će ih imenom pjesnika ili pisaca, a isti ti
začudni stvorovi zapisat će priče i ispričati ih ljudima. Priče će letjeti,
putovati, kolati dalje, brže i riječi… riječi neće biti kraja.
(MM, srpanj 2021.)
Primjedbe
Objavi komentar