Lea Brezar, Superjunakinje
(Dhar-media, 2017.)
(Dhar-media, 2017.)
Ovih
me dana rečenica jednoga autora dovela ka drugomu. Naime, čitajući rečenicu „U
svakoj ženi ima đavo koga treba ubiti ili poslom ili rađanjem, ili i jednim i
drugim; a ako se žena otme i jednom i drugom, onda treba ubiti ženu.“ koja se
pripisuje Ivi Andriću, poželjela sam, u ovo senzacionalističko vrijeme aktualizacije
(vječnih) dijaloga o potplaćenosti, seksualnom nasilju te marginalizaciji
ženskoga roda, u ruke ponovno uzeti roman prvijenac jedne autorice. Superjunakinje Lee Brezar su me, po ne
znam koji put, dočekale otvorena srca i bez ikakvih očekivanja. Stajale su
ispred mene u onom svom A5 formatu nudeći slova bez skrivenih namjera, iako
ipak mislim da su mudro znale da će me nečemu dovesti – (samo)spoznaji ili
kritici, bilo im je svejedno.
Roman
je objavljen 2017. godine u nakladi izdavačke kuće Dhar media. Moglo bi ga se okarakterizirati dvojako: s jedne
strane, radi se o pravom romanu koji ima svoju fabulu, svoje likove,
pripovjedne metode. S druge pak strane, naziremo njegovu pravu ulogu „pomagača“
koja se skriva u priručničkom (self-help)
načinu pisanja. Naime, uz jasnu poruku koju nosi sa sobom, roman je bogat i
kratkim autoričinim sentencama koje na vividan način oživljuju moralnu istinu
(pojedinca) primjenjivu na svakodnevnicu. Roman je, kako i sama autorica na
početku navodi, posvećen „svim ženama koje plešu taj neumorni ples jer su
uvjerene da se to od njih očekuje.“. U prilog tome govori i pjesma koja se
„stisnula“ između posvete i početka, a koja se obraća ženskom lirskom subjektu
čija se egzistencija svodi na potiskivanje vlastitih potreba i osjećaja, a u
konačnici i odgurivanje same sebe iz centra vlastitoga života („Obučena si
cijela / nitima od prijetnje / nigdje nisi sjela / da te se ne sretne.“). Načelom
sličnosti, vlastiti um me natjerao na povezivanje stihova sa snažnim glazbenim
stavovima zagrebačkih glazbenika: „Svoje tajne bi skrila da ih nitko ne dira, /
samoća je sigurnost, u njoj tražiš malo mira, / a slobodu sanjaš, al' daleka ko
svemir / duboko, duboko uvuko se nemir.“ (Elemental, Malena) i osvijestio mi da i danas, u 21. stoljeću, ženska tuga
nije dovoljno tužna da bi se o njoj pjevalo ili pisalo kao o nečemu normalnom,
već se istoj divimo kao endemskoj vrsti tek kad se pretoči u umjetnost. Ideja
vodilja samoga romana može se nazreti u naslovima pojedinih dijelova koji se
temelje na svojevrsnom procesu/obrascu duševnoga oporavka (Pad, Plakanje, Obrisi, Okidač, Prevara, Posjet, Tajna, Odluka, Prijateljstvo, Kušnje, Okidač drugi, Otpuštanje, Početak). Glavne junakinje romana su svakodnevno bile na
terapijskim grupnim razgovorima na kojima je sjedilo 14 ranjenih žena.
Simbolično, manji broj naslova (13) na zagonetan nam način postavlja pitanje:
mogu li se sve superjunakinje izvući iz svoje životne okovanosti?
Iako
bi se ovomu djelu pored svih tih žena, simbola snage „ženstva“ i „girl powera“
mogle pripisati feminističke ideje, likovi pobijaju svaku vezu s takvim
mišljenjem. Glavne junakinje nisu crne, nisu bijele, one su – sive. One nisu
patnice, one žive i griješe. Drugim riječima, uspješno se prikazuju četiri
superjunakinje koje se ne mogu pohvaliti odijelima od lateksa ili poznatim
prijateljima kao što to mogu Žena-mačka ili Wonder woman. Brezaričine heroine
svoje čudesne moći nose u svojim životnim ožiljcima. Tekst nudi sasvim novi tip
arhetipskih junakinja čija se neobična družba susreće u jankomirskom bolničkom
centru na akutnom odjelu za žene (čitaj: psihijatrijskom odjelu). Priča je
ispripovijedana u prvoj osobi iz perspektiva Marlene, perfekcionistice čiji se život urušava muževim preljubom, Ane, mlade žene koja, zanesena fizičkom
i psihičkom ovisnošću, prodaje svoje tijelo strancima, Jasne, duševno uznemirene udovice te Katje, žene koja žudi za savršenom ljubavlju koju joj jedino
muškarac može pružiti. Njihovi glasovi čuju se u prepričavanju prošlih događaja
i osjećaja koji se prepliću sa sadašnjim (jankomirskim) stanjem te dijalozima
koje sa svojim novim sustanarkama vode. Psihološke karakterizacije jasno su
razrađene, kao i jezik likova koji odgovara pojedinom karakteru (primjerice,
Katja je nesmotrena u izražavanju, a Ana koristi žargonizme i vulgarizme).
Čitatelj
će na početku čitanja pomisliti da će jasno moći klasificirati koja junakinja
pripada kojoj skupini, ali će vrlo brzo shvatiti da svaka od njih može biti i saboter, i prostitutka, i žrtva, i dijete (kako ih naziva sama autorica)
jer su u njima različiti demoni, ali demoni koji se susreću u iskonskoj
ljudskoj potrebi za pripadanjem zajednici i osobnoj svrhovitosti. Zanimljivo je
da roman prešutno nudi i njihove arhetipske muškarce, igrača Stipu, dječaka
Romana, zbunjenoga Gorana i dobroga muškarca Marka (koji je, uočit
ćete, bio dobar muškarac jer je pored sebe imao pravu ženu). Ključan faktor
romana nije ljubav, nisu ni međuljudski odnosi, samoća, ovisnost ili vlastita
vrijednost. Oni su tek okidač za ono najvažnije: borbu i promjenu. Svaka od „superjunakinja“
dokazat će svoju borbu promjenama, a promijenit će se borbom. Oni koji ne
prihvate promjenu, umiru. I kao što je jedna junakinja progovorila: „Mogla sam
ostati ista, znaš. I vidjeti samo sebe. Ali je duša zvala glasno i šaptala mi
da može biti i bolje od toga što je danas.“, promjena poboljšava život.
Promjena jest život.
Konačno,
roman me podsjetio na dva romana ženskih autorica, Orkanske visove i Jedi, moli,
voli. Prvi je nastao prije nešto manje od dvjesto godina, a napisala ga je
britanska književnica Emily Brönte uronivši u njega četiri fantastična lika
koji su me podsjetili na jankomirsku četvorku. Ana zrači Heatcliffovim
„beznadežnim ludilom“ uvjetovanim nedostatkom ljubavi, poštovanja i topline
doma. Marlena istodobno želi i sreću i savršenstvo poput Catherine Earnshaw,
ali dobiva samo stid i osjećaj krivnje. Jasna poput Edgara Lintona prihvaća
svakoga i žaluje za svojim pokojnim supružnikom, dok je Katja, u maniri
Isabelle Linton, svom muškarcu druga žena, a u sebi žudi za pravom ljubavlju
kakvom su se voljeli njezini roditelji (dakako, stvara idealiziranu projekciju
i postavlja si nestvaran cilj). Drugi navedeni roman nastao je u naše vrijeme,
točnije 2010., te je svojom tematikom izgubljenih akterica i porukom potrage za
srećom, ali i vlastitim identitetom ukazao na jasnu sponu spisateljskoga pera
Elizabeth Gilbert i Lee Brezar. „Pronašle“ su se u stanju izgubljenosti (kako
bi Superjunakinje rekle: „Bile smo
iste. Izgubile smo nadzor.“) i samopronalaska, shvaćanju da smo daleko više od
uloga koje zauzimamo u životu te prihvaćanju promjena kako bi kaotična borba
koju svakodnevno vodimo imala smisla. Ili, kako bi to rekla Jasna: „I kaos je
imao red.“
(MM, 25. 1. 2018.)
https://www.virovitica.net/lea-brezar-superjunakinje-promjena-poboljsava-zivot-promjena-jest-zivot/30426/
https://www.virovitica.net/lea-brezar-superjunakinje-promjena-poboljsava-zivot-promjena-jest-zivot/30426/
Primjedbe
Objavi komentar