Ingrid Divković, Živi mi se
(Stilus, 2017.)
(Stilus, 2017.)
Daleko
mudriji od mene tvrde da je rimski filozof Seneka jednom davno ustvrdio:
„Sudbina vodi one koji hoće, a vuče one koji neće.“. Isti taj Seneka živio je u
simbiozi s učenjem stoičke filozofije, prihvaćajući pravila i norme života koji
je u skladu s prirodom. Usto, bio je i sjajan govornik i pisac. Vjerujem da se
u ovome trenutku nad glavama mnogih pojavljuju upitnici uzrokovani jednostavnim
pitanjem: što Ingrid Divković i Seneka imaju zajedničko? Iznenadili biste se,
ali mnogo je sličnosti između ovo dvoje ljudi. Krenimo redom. Baš kao što je u
svoje vrijeme (negdje između 4. godine prije Krista i 65. poslije Krista) veliki
Seneka (ujedno i učitelj cara Nerona) utjecao na svoje suvremenike, tako je u
naše vrijeme sličan zadatak preuzela Divković. Naime, mlada profesorica
filozofije, hrvatskoga jezika i književnosti te uspješna autorica dvaju
publicističkih izdanja („J**e li vas ego?“, „Knjiga za divlju ženu“) prije
nekoliko je godina čitateljsku scenu osvojila svojim jednostavnim, pitkim i
pozitivnim tekstovima objavljivanima na privatnom blogu koji danas prati gotovo
63 tisuće čitatelja. Svoju sveučilišnu diplomu pred očima javnosti obranila je i
sjajnim spojem filozofskoga shvaćanja svijeta i književnoga znanja koje je
upriličila i u svojemu prvom romanu Živi mi se. Njezin beletristički
prvijenac objavljen 2017. godine svoja tekstualna „krila“ tvori u spoju
filozofije, književnosti i Senekine gore navedene tvrdnje o sudbini. Namjerno
spominjem krila jer su upravo krila leptira ključan motiv koji se u konkretnom
i metaforičkom ostvarenju proteže radnjom kao stvarna pojava na ramenu,
fotografiji i u otočkom kampu za oboljelu djecu, a ujedno i kao osobni razvoj
pojedinca („od ličinke do leptira“). U ukupno sedam dijelova romana (Priviđenje
i predživot, Rastuća bol, Dani proždrljive gladi, Dani ranjivosti, Trenuci
čudesnog širenja, Vrata ka ljubavi, Samoostvarenje) prikazuju se životi triju
naizgled različitih žena: tridesetdvogodišnje Elene, žene koja se ne može
ostvariti u majčinskoj ulozi, šesnaestogodišnje Ane, djevojke koja odrasta u
domu za nezbrinutu djecu, te pedesetogodišnje Naide (Nane), Anine skrbnice iz
doma. U ovom raznostraničnom trokutu nalaze se tri sudbine koje vuku svoje
akterice proživljenim gubitcima (majke, oca, djeteta), samoćom i odbačenošću
(iz obitelji, društva i vlastitoga braka) te slomljenim očekivanjima dviju
mlađih protagonistica (Naidin lik suviše mudro prihvaća vlastito teško breme
jednostavnim riječima „Čovjek snuje, a život određuje.“). Roman je
ispripovijedan izmjenom dvaju različitih perspektiva u prvoj osobi jednine.
Svako poglavlje započinje iskazom jedne od triju žena, nakon čega se javlja
iskaz nepoznatoga govornika zapisan u kurzivu. Autorica kao da pred čitatelja
postavlja zadatak u kojemu mu nudi mogućnost da sam imenuje pripovjedača; to
može biti Život, božansko biće ili netko treći. Tekst je koncipiran na
oscilirajućoj snazi junakinja koje obuzimaju priču pa bi se roman lako mogao
nazvati „girl-power“ tekstom i „ženskim pismom“. Likovi poput Mavra i Ivana
pomalo su zanemareni nauštrb protagonistica koje i same poprilično prikrivaju
emocije i zatvaraju se u nevidljivu ljušturu koja čitatelja oštećuje za
stopostotno poznanstvo s predstavljenim likovima. Iako bi razrađenija
psihološka karakterizacija likova uljepšala dan čitateljima s opisu sklonim
okom, ipak je važno napomenuti da priča sama po sebi obuzima svojim filozofskim
duhom, razmišljanjem o životu i temeljnoj ideji sačuvanoj u originalnoj
rečenici: „Duša koja živi u ''živi mi se'' zna koliko ima života tamo gdje ga
ne vidi, a koji svejedno postoji neovisno o njoj.“
(MM, 6. 5. 2018.)
https://www.virovitica.net/roman-zivi-mi-se-ingrid-divkovic-krila-leptira-filozofski-duh-i-razmisljanja-o-zivotu/31154/
https://www.virovitica.net/roman-zivi-mi-se-ingrid-divkovic-krila-leptira-filozofski-duh-i-razmisljanja-o-zivotu/31154/
Primjedbe
Objavi komentar