Slatki zvuci djetinjstva


Slavica Sarkotić, Zvonki koraci djetinjstva
(Ogranak Matice hrvatske u Velikoj Gorici, 2018.)

„Zar nije bilo divno kada smo kao djeca vjerovali da je sve moguće?“ Nedavno sam pročitala ovu lijepu misao nepoznatog autora i zamislila sam se. Jesmo li doista bili sretniji kao djeca? Nikad nećemo doznati jer naša djetinjstva su od nas udaljena kilometrima prošlosti. Na sreću, čarolijom zvanom uspomena naši djetinji poduhvati i sve one magične pustolovine ostaju duboko zapečaćeni u nama. Kao san, sjećanje ili jednostavno lijep osjećaj, njihova nas omaglica grije i dalje.
O ovoj čaroliji djetinjstva, o čujnim koracima koji dijete odvode prema odrasloj dobi, iz djetinjstva u stvaran život, pisala je i sisačka književnica Slavica Sarkotić u svojoj zbirci „Zvonki koraci djetinjstva“. Zbirka je koncipirana od tridesetak priča podijeljenih u dva dijela. Prvi dio nosi ime „Tajna malog princa“, a riječ je o pričama ispričanima iz perspektive današnje djece (autoričina unuka i njegovih prijatelja). Rečenice kojima su priče pisane jednostavne su, kratke i pisane apsolutnim „glasom djeteta“, dok osobito vesele razigrani naslovi poput „Svi razbijeni nosovi slični su jedni drugima“. Različiti pripovjedači progovaraju o ponašanju, čitanju lektire, običajima, praznicima i blagdanima, obitelji, ali i snažnijim temama poput suosjećanja i pravde, diskriminacije, dobrote. Tekstovi su pisani na šaljiv način, životni su, iskričavi i iznose velike istine kroz malene (ali dojmljive!) dječje riječi. Autorica pritom ne zaboravlja važnost pop-kulture u životu djece i mladih te jedan od njezinih pripovjedača zaključuje:
„A na kraju, sve ispada dobro. Baš kao u onom filmu o Forestu Gampu, kad on kaže kako je život kao kutija bombona. Nikada ne znaš što ćeš izvući.“
Drugi dio zbirke naslovljen je kao i cijela zbirka. Njegova pripovjedačica sama je autorica koja iznosi biografske priče i vlastita prisjećanja na djetinjstvo proživljeno šezdesetih godina 20. stoljeća. Rečenice su ovdje rafiniranije, zrelije, prožete sjetom i dobrodušnom nostalgijom za djetinjstvom i ganućem za onim što je prošlo:
„A kad ponekad putujem nekamo u rano jutro ljeti, kad je još svježe, a ptice se glasaju drukčije nego danju, uvijek se sjetim mojih hodočašća s bakom. Obuzme me sjeta, ali i neizreciva toplina i sretna sam što sam imala takvo djetinjstvo.“
Iako su priče dječjih pripovjedača iz prvoga dijela možda odviše aktualne i naklonjene sadašnjosti, a priče drugoga dijela obuzete prošlim, uspomenama i ljudima kojih više nema, biciklom koji joj je poklonio djed, lastavicama koje je u trenutku djetinje nepromišljenosti ozlijedila i drugim tvorcima sjećanja odrasloga čovjeka, svi pripovjedači spajaju se u istom: u činjenici da su sve priče naših djetinjstva najvažniji element stvaranja onoga što ćemo tek postati. A pritom, pritom treba ne zaboraviti rečenicu s početka i, unatoč borama na našim licima, i dalje vjerovati kako je sve moguće. 

(MM, 18. 1. 2019.)

Primjedbe