Postoje li sreća i sretni ljudi?

Agnes Martin-Lugand, Sretni ljudi čitaju i piju kavu
(Egmont, Puls, 2017.)

Tugovanje je dugotrajan proces. Započinje šokom zbog gubitka ili nekog ne baš sretnog doživljaja. Proteže se pritom u fazu ljutnju i ogorčenja, psovke i sumnji u višu silu ili život općenito. Prelazi pritom u nepovjerenje, svjesno odbijanje spoznaje da se strahovit događaj zbio. Četvrta faza tugovanja zapravo je žalovanje, depresivna faza u kojoj se ožalošćeni predaje negativnim emocijama i shvaća da gubi bitku sa surovom stvarnošću, sve dok ne spozna petu fazu tugovanja i prihvati svoj gubitak kako bi mogao nastaviti s vlastitim životom i preostalim bitkama. U četvrtoj fazi tugovanja upoznajemo Diane, lik iz romana „Sretni ljudi čitaju i piju kavu“ francuske autorice Agnes Martin-Lugand. Roman je originalno objavljen 2013. godine, a hrvatsko izdanje doživio je 2017. godine. Proistekao je iz blogerskih tekstova u kojima je autorica brusila svoju spisateljsku vještinu. Pisan je u prvoj osobi jednine i iz sadašnje perspektive (ono što se događa SAD i OVDJE pripovjedačica prenosi u pisani oblik), a naši prevoditelji tekst su obogatili učestalim aoristima.
Tekst započinje godinu dana od nesreće u kojoj je Diane izgubila supruga Colina i kćerkicu Claru. Svoje tugovanje, izbjegavanje bliskih ljudi poput roditelja (osim najboljega prijatelja Felixa, iako čak  o njemu govori: „Sam Bog zna da ga volim, ali ga više nisam mogla podnijeti.“), izbjegavanje posla i napuštanja doma te izbjegavanje posjećivanja mjesta na kojemu počivaju njezini najmiliji Diane opisuje riječima:
„Već godinu dana, svakoga dana ponavljam kako bih voljela da sam poginula s njima.“
Naslov, koji shvaćamo sredinom romana kad doznajemo da Diane s Felixom u Parizu vodi kafić-knjižaru „Sretni ljudi“ (postoje li takvi?), ne odaje priču koja očekuje čitatelja, a koja se, na svojevrstan način, kompozicijski može podijeliti na tri dijela. Prvi dio odnosi se na Diane koja se uništava, ženu koja žaluje za izgubljenim i ne uspijeva započeti nastavak svojega života. Splet okolnosti koji se uviđaju u Dianeinom francuskom životu pomalo podsjeća na dramu „Two“ Jima Cartwrighta (1989.) u kojoj se (doduše, dvoje roditelja koji vode kafić) bori sa sjećanjem na sina koji je, baš kao i Dianeini najmiliji, poginuo u prometnoj nesreći. Teška atmosfera, predbacivanje i propitivanje obuhvaćaju tekstualnu trećinu do dvije. Važnom odlukom o odlasku u irski Mulranny, mjesto o kojemu je sanjala s preminulim suprugom, Diane nas odvodi iz Francuske na novu lokaciju.  Ondje doživljava promjene koji se ogledaju u kišnoj klimi, samoći i novim ljudima. Njezin lik se mijenja, postaje smioniji, slobodniji, a upoznaje i mještane: svoje stanodavce Jacka i Abby, njihove bogate nećake iz Dublina, Edwarda i Judith, karikiranu Megan. Iako roman ne obiluje likovima, zanimljiva je njihova promjena. Primjerice, fatalni Edward od pomalo nasilnoga snoba u trenu postaje zaljubljeni dječarac, a zatim i neodlučni muškarac, promjenjiv baš poput irskoga vremena. I samoj Diane ljubav se događa naglo i veoma brzo. Pozitivan je naglasak koji se stavlja na girl power (osobito vidljiv na kraju romana), promicanje ljubavi prema životinjama (osobito psu iz azila, Poštaru Patu), naglašavaju se loši odnosi s roditeljima (vjerujem da će o njima biti riječi u kakvom nastavku ove priče, zbog čega se snažno osjeća i nedovršenost), a likovi i događaji (izuzev nekoliko neizbježnih klišeja) djeluju realno, posebno u trenutcima u kojima Diane samuje – samoća je neizbježna za sve u nekom trenu, koliko god ljubav kakvu se zaziva u ljubavnim romanima djelovala sveprisutno i 0-24 reflektirajuće. Konačno, nakon velike ljubavi doživljene u nekoliko mjeseci na Zelenom otoku, Diane se vraća kući i u tom trenutku nastupa treći dio romana koji progovara o važnosti ponovnoga građenja staroga života na starim temeljima, ali pomoću novih opeka. Što se dogodilo s Dianeinom i Edwardovom pričom? Rasplet možemo očekivati u nastavku romana ili ga, zahvaljujući francuskoj revolucionarnosti kulture, možemo dovršiti sami za sebe. Sjajno je što se, umjesto površne atmosfere ljubića, u ovom romanu pribjegava ideji konstruiranja jedinke čija je kvalitetna (re)izgradnja preduvjet za sve buduće stabilne odnose.

(MM,  3. 4. 2019.)

Primjedbe