Zoran Lisjak, Savršeni ustroj
(Beletra, 2018.)
Osim misterioznih događaja obavijenih velom tajne (nestanka znanstvenica i napada na mladu djevojku), pronalaska izgubljenih ljudi, usamljenog tragača za istinom Stena i ideje kako je „sve (…) podložno nekom univerzalnom ustroju na koji nemamo prevelik utjecaj“, roman snažno progovara i o odnosima muškaraca i žena:
(Beletra, 2018.)
Promatrajući svakodnevicu koja nas je, ni krive ni dužne, snašla, čovjek
se lako može izgubiti u maštarenjima o savršenu svijetu. Može li takav uopće
nastati u društvu u kojemu živimo? Svijetao svijet, dobar svijet, svijet bez
nasilja, svijet u kojemu ljubav nije samo klišejizirana društvena norma, u
kojemu se radi za svoju zajednicu, a ne za svoju zadnjicu, svijet u kojemu
nijedno dijete nije samo, u kojemu nijedan čovjek nije gladan, u kojemu nijedan
pas ne umire na ulici… Da, u ovakvom svijetu bilo bi lijepo živjeti. Tomu (pronalasku odgovora) nada se i glavni junak romana „Savršeni ustroj“ čakovečkog autora Zorana Lisjaka,
viši inspektor Sten Parkensen.
Riječ je o kriminalističkom romanu koji započinje 13. studenoga 1991. u Dubrovniku
scenom rastanka Stjepana Horvatića i njegove supruge Stane koja u rukama nosi
njihovu novorođenu kćer kako bi pronašla sigurniju budućnost izvan ratom
poharane zemlje. Radnja preskače nekoliko desetaka godina kako bi se zaustavila
u suvremenom Londonu i studentskoj sobi mlade Mile Horvatić koja biva
napadnuta. Njezin slučaj (kao i slučaj nestanka dviju profesorica znanstvenica
i Miline sustanarke Eme) preuzima spomenuti Sten, potpomognut svojom
nekadašnjom ljubavi Paulom Morgan, privlačnoj mladoj inspektorici Danieli Wets
i iskusnoj inspektorici Gestner, a u istrazi mu se pridružuju i dubrovački
policajac Antun Međimurac te drugi stručnjaci. Iako naslovnica romana upućuje
kako je riječ o znanstvenofantastičnom štivu, sam sadržaj dokazuje da se radi o
trileru obogaćenom znanstvenim i religijskim činjenicama, osobito onima koje su
bliske Ruđeru Boškoviću i dubrovačkom podneblju. Lisjak piše fokusirano,
izbjegavajući „prazne“ i nepotrebne dijaloge,
tijek rečenica nije robotiziran, a pripovijedanje djeluje opušteno, stvarno i
lišeno usiljenosti. Putem Milina glasa (sačuvana u njezinim pisanim bilješkama),
iznosi se svojevrstan stav prema čaroliji slova:
„Slova su za mene magična (…) Slova, ona su nematerijalna, ona traju i nisu podložna propadanju, sadržavaju i nose drukčiji nematerijalni duboki smisao.“
Osim misterioznih događaja obavijenih velom tajne (nestanka znanstvenica i napada na mladu djevojku), pronalaska izgubljenih ljudi, usamljenog tragača za istinom Stena i ideje kako je „sve (…) podložno nekom univerzalnom ustroju na koji nemamo prevelik utjecaj“, roman snažno progovara i o odnosima muškaraca i žena:
„(…) ne znam da li je pametno išta započinjati pod utjecajem vinske euforije. Iskustvo mi govori da opijeni muškarci sljedeći dan mnogo toga zaborave, a odnosi ostaju na početnoj poziciji.“
Lisjak suptilno dočarava i patrijarhalno stajalište prikazano općim
društvenim pravilima ponašanja prilikom Stenova upoznavanja s Antunom u
Dubrovniku koji je prvo pružio ruku njemu, a zatim njegovim dvjema kolegicama.
Intencionalno ili ne, autor čitatelje dariva i liričnim rečenicama:
„(…) život je balansiranje na visokoj žici, vrhunska točka iziskuje najveći rizik, ali donosi i najveći pljesak publike (…)“
„Savršeni ustroj“ roman je koji u temeljnu detektivsku priču ugrađuje
socijalnu temu o uništenoj obitelji i djevojci koja odrasta u udomiteljskim
obiteljima, daleko od rodne zemlje i grada čije ljepote Lisjak vješto nudi u opisima.
Zahvaljujući naglom obratu i završnom cliffhangeru,
roman nam jasno daje do znanja da će se priča nastaviti i da ćemo tek doznati
što je uvjetovalo ponašanja pojedinih likova, komu se može vjerovati i kako
izgleda savršeni ustroj.
(MM, 27. 6. 2019.)
(MM, 27. 6. 2019.)
Primjedbe
Objavi komentar