Monika Herceg, Lovostaj.
(Naklada Turk i Jesenski, 2019.)
(Naklada Turk i Jesenski, 2019.)
Grčka
mitologija poznavala je devet muza, zaštitnica umjetnosti. Njihov čuvar bio je
Apolon, bog ljepote. Ljepota umjetnosti bila je veoma važna. Kićene riječi
ukrašene poput grčkih stupova bile su važne muzi Erato, zaštitnici ljubavnog i
himničkoga pjesništva koja je redovito uza se nosila liru ili grči instrument
kitaru. Žensko biće čuvalo je i širilo, kako navode Grci, lijepu riječ i sladak
stih, unoseći u svijet izuzetnu finoću poezije. No, s obzirom na to da se
vremena mijenjaju, danas žena više ne čuva pjesmu i ne glumi joj advokata; te
su se uloge danas zamijenile pa pjesma govori u korist žene. O tome svjedoči
didaktnično-socijalna zbirka poezije „Lovostaj.“ mlade, ali vješte pjesnikinje
Monike Herceg.
Autorica
svoju drugu zbirku posvećuje svojoj kćeri, ali i pjesnikinjama, dajući
naslutiti da je riječ o sadržaju posvećenu ženama, nalik pravoga girl-power diskurza. U 52 pjesme njezin lirski subjekt problematizira patrijarhat, dajući naslutiti obranu ideje feminizma.
Zbirka počinje poetskim prologom u kojemu se tekstualna Eva obraća svom
tekstualnom Adamu:
„I ja te volim Adame, ali moraš razumjetida više nisam žena otkad smo pojeli voće.“
Ovim
stihovima može se uočiti kako jasno, ranjeno i duboko promišlja o obilježju ženskoga bića i
činjenicama da se na njezina pleća sve češće stavlja teret klasificiranja,
predrasuda i nametnutih normi/zadaća, a sve manje je se doživljava kao biće.
Osim Eve, Herceg u svojim stihovima oživljava i duh drugih povijesnih žena,
ženskih književnih likova i pjesnikinja (primjerice, Veneru, Mariju, Anu
Karenjinu, Veru Rubin, Maryan Mirzakhani, Emmy Noether, Demetru), ali i hrvatskim i svjetskim kažnjenicama čiji
zločini nastaju prizvani nasiljem ili nestabilnošću psihe (stavljajući pritom
ženska imena u pozitivan i u negativan kontekst).
Progovara
se i o majčinstvu, trudnoći, tjelesnim promjenama i sramu koji se zbog svih tih
promjena javlja, ponovno opterećeno društvenim nametima. Hercegičin lirski
subjekt pod snažnim je stihom, širinom mašte, filozofičnosti i vokabulara
zatrpan je u vlastitim strahovima i borbi za neuvjetovanim životom o kojemu bi
odlučivali stari običaji, tetke sveznalice ili muškarci:
„Bog često traži da skočimpoput prvorazredne pticei preskočim njegovu sjenuSjena je često tako velikada moje oči nikadne izađuiz mraka“
Snagu
riječi pjesnikinja uviđa i sama pa ponekad tvrdi: „Šutim dokle sežu rečenice“.
U drugim pak situacijama one su rašpa koja ranjava:
„Ako me dotaknešprobudit ćeš pištoljkoji spava ispod jezika“
Nerijetko
unoseći motiv mačke kojim se možda pjesnikinju želi opisati karakteristikama
ove životinje, lukave, inteligentne,
one kojoj su razvijena osjetila i koje žive kao individualisti kojima je teško
nametnuti ono što ne žele, stvara se mišljenje:
„Kažem mačka, mislim poezija.“
Mačka,
imenica ženskoga roda, biće koje mimoilazi predrasude. Biće koje jednostavno
živi u punini svoga bića, onakvo kakvo jest. Kao muza. Kao umjetnost. Kao pjesništvo i
kao one koje ga dišu, pišu, rađaju.
(MM, 10. 9. 2019.)
Primjedbe
Objavi komentar