Sanja Domenuš, Djevojčica koja je jela kamenje
(Sisačka udruga za promicanje alternativne i urbane kulture Stupno, 2019.)
Dugo
nisam plakala ganuta kakvom dobrom rečenicom. One prijemčive uglavnom ostanu
zapamćene neko vrijeme, a onda se izgube u žestokom rasporedu. Zadnje suze
izmamio mi je u srednjoj Crni mačak
Edgar Allana Poea (zanimljivo, i on je bio alternativni fakin u svoje vrijeme!).
Čitajući zbirku pjesama Djevojčica koja
je jela kamenje (Sisačka udruga za promicanje alternativne i urbane kulture
Stupno, 2019.) sisačke pjesnikinje Sanje Domenuš vratila se ona jeanvaljeanovska/goriotska književna patnja, suosjećanje s likovima kojima izuzetno
teškim biva distanciranje od socijalnoga jada. Zbirka je koncipirana u četiri
dijela (I. Djevojčica koja je jela
kamenje, II. Rekvijem za Agatu, III. Život u zgradama, IV. Tuga je uvijek na
istom mjestu) koji odišu refleksivnošću, intimnom šetnjom s boli. Za
razliku od prijašnjih literarnih uradaka koje je iznjedrilo moćno pero
pjesnikinje Domenuš, ova zbirka poezije znatno je krhkija, emocionalnija,
zrelija, čak na trenutke tmurna, ali svejedno prožeta opijumskom puninom
osjećaja, djelujući na čitatelja umirujuće, poput šetnje mirom i tišinom
okupanim grobljem tijekom sunčanoga dana.
Ova
zbirka kao da predstavlja pjesničko odrastanje, pisano suočavanje sa smrtnošću obgrljeno
prisjećanjem. Lirski subjekt sjetno promišlja o svim sretnim i manje sretnim
uspomenama, o dragim ljudima koji su nekoć gradili i njegov svijet, o
poznatima, primjerice majci, baki i ljubavnom partneru, ali i o nepoznatim
ljudima poput čovjeka koji je radio na željeznici. Spomenom „malih ljudi“
autorica naglašava društvenu okovanost, nemoć siromaha pred licem sustava,
siromaha o kojemu davno prije našega vremena piše Vjenceslav Novak i istom
onomu o kojemu aktualno govori Anočićev GospOUdinNOUbadi.
Ogleda se to u stihovima pjesme tko se
sjeća: „debeli političar s njim [se] rukovao / pazeći da ne zaprlja svoje
novo odijelo / jer radničke ruke su prljave / jer radničke ruke su previše
poštene“. Javlja se tu i dehumaniziranost grotesknoga društva koje nakon
stričeva suicida i okrivljavanjem obilježenoga sprovoda uz smijeh i muhe
nastavlja jesti, ne mareći za uže koje se još toplo njiše na mjestu odlaska,
javlja se i snaga žene sačuvana u porugama zajednice i upornom radu dviju
žuljevitih ruku, javlja se i žal za siromašnim, ali sretnim vremenima koja su
nepovratno izgubljena…
Domenuš nije pretenciozna pjesnikinja; ona
potiskuje svoj poetski ego izmičući velikim slovima i interpunkciji, a čak se i
njezin lirski subjekt dvoumi oko otkrivanja vlastita roda (u duboko intimnim
pjesmama u kojima se javlja ljubavna čežnja dade se naslutiti pitoma žena, žena
od krvi i mesa koja, kao i većina drugih žena koje nisu podlegle jadu današnjih
insta-života, hrabro i uz očaravajući ljudski saudade progovara: „dragi moj… / sve je tako besmisleno / ti to
znaš i oduvijek si znao, / ja smrti se ne bojim, / samo samoće“ (prije nekoliko godina).
Za
razliku od onoga velikog K-virusa koji nas je ovih dana zadesio, toplina
stihova ove zbirke osvještava nas: uspomene su najsmrtonosniji virus na svijetu. S druge strane, pjesničko
traganje za smislom, dostizanje prozirnoga cilja i njegovo stalno izmicanje
(zahvaljujući življenju života nalik online
gledanju filma u kojemu se uvodna špica pušta, ali ne i film jer za njega je
nužna registracija koju si pak ne može svatko priuštiti) daje nam
naslutiti da je upravo traženje cilj jer
ovakve snažne emocije kojima je prožeta Djevojčica
koja je jela kamenje izazivaju još impresivniji rezultat: vrhunsku
svevremenu poeziju. Drugim riječima, toplo-gorki stihovi kojima je Domenuš
udahnula život svojim su postojanjem pobijedili smrt: oni ostaju zavjet
vječnosti.
(MM 26. 4. 2020.)
Primjedbe
Objavi komentar