Zvonimir Grozdić, Utroba
(Sisačka udruga za promicanje alternativne i urbane kulture Stupno, 2019.)
Nakon
– upotrijebimo hrabro naivan naziv – light
zbirke o međuljudskim odnosima (zasnovanima na vječitoj diferenciji XY i XX
kromosoma), istarski književnik Zvonimir Grozdić donosi nešto apstraktniju
zbirku kratke proze. Utroba (Sisačka
udruga za promicanje alternativne i urbane kulture Stupno, 2019.) je splet
neobično liričnih i slikovitih proznih tekstova. Uz roklicerovsku energiju (a
potrebno je spomenuti da se u jednoj sporednoj izjavi – „Poštar je donio novu
Roklicerovu knjigu. Ovog puta nepotpisanu, dodam tiho.“ – odaje blaga, ali
emotivno moćna počast prerano preminulom književniku i glumcu Robertu
Rokliceru), Grozdićev izraz odijeva apstraktnu jednostavnost te smiono ili surovo
barata stilskim jezičnim sredstvima („Šutjet ću poput zaklanog goveda čiji je
jezik u umaku od senfa serviran za toplo predjelo.“, „Razmišljam kako nam
klamericom spajam obraze.“). Na trenutke, Grozdićev stil podsjeća na stil
španjolsko-danskoga književnika Cristiana Crusata (Kratka teorija putovanja i jedna pustinja) te jezično oblikovanje
Borisa Perića (Povijest paučine).
U
središtu Grozdićeve zbirke nalaze se dva odnosa: muško-ženski u kojemu se jasno
ocrtava komunikacijski prazna i potrošena veza dvoje ljudi čija inertnost
rezultira krahom ljubavnoga odnosa te prijateljski odnos koji pripovjedač gradi
s prijateljem Kizom, razmišljajući o sivilu koje nastupa nečijom smrću. U
ukupno 51 lirsko-proznom tekstu Zvonimir Grozdić na površinu pušta introverta
kojega uznemirava svijet koji ga okružuje („Vanjski svijet… toliko je različit
da me neprestano plaši.“, „Mene, kao deklariranog introverta, plaši najezda
onih koji čavrljaju o vremenskoj prognozi i poeziji. Jebe mi se za naoblačenje
sa sjevera i melankoliju juga u pjesmama.“). Utroba je njegov privatni košmar
koji nagriza nevrijeme unutrašnjosti, težina misli uzrokovana događajima
„izvana“ Ta utroba ispisana je melankolijom koja, poput blagog lahora, sije
sjeme ideje kako su „sve prave ljubavi tužne“, a time i ideju kako su svi
hrvatski književnici okupani patosom i sivilom koje (na njihovu sreću) nije
predano ekstrovertima.
U
svom grubo-jednostavnom apsurdu Grozdićev pripovjedač iznosi svoj jad i svoju nemoć: „Spakirao sam
utrobu u šupljinu stabla. Moju masnu jetru grickat će vjeverice kad počnu
snjegovi.“ Kontinuiran slijed tekstova na trenutke podsjeća na tijek romana, a
osobito je zanimljivo književno manevriranje između naratora i njihovih
pokretačkih energija: žena traži uzbuđenje, romantiku, tijelo, nešto što bi
prekinulo vodostaj odnosa, a muškarac svoju fokalizaciju temelji na filozofskim
promišljanjima, strahovima koje nosi u sebi i ne može ih jasno verbalizirati.
Kao da na svojevrstan način pati zbog toga što sve njegovo (misli, želje,
osjećaji) vrišti u njemu, ali ne uspijeva izići među ljude i očistiti nemir
utrobe koja nosi težak jaram moralne, društvene i duševne otuđenosti.
(MM, 26. 4. 2020.)
Primjedbe
Objavi komentar