Trauma, tragedije i faze žalovanja praćene božanskim pitanjem

 


Vladimir Hoblaj, Što učiniti kad se trese tlo pod nogama 

(Daruvar: Logos, 2021.)

Irski dramatičar Samuel Barclay Beckett zapisao je: „Ikada pokušao. Ikada pao. Nema veze. Pokušaj ponovno. Padni ponovno. Padni bolje.“ U ovoj isprekidanoj rečenici, koja svojim stankama gradi hrabrost i jača vjeru ne samo u čovjeka nego i (neizravno) u Boga i Njegovu (po)moć, poznati je književnik dočarao svu mudrost ljudskoga postojanja. Čovjek doista redovito juriša za svojim uspjesima koji mu ponekad izmiču baš kao što „bistrom vitezu od Manche“ izmiču vjetrenjače. Trenutak pada svakako bi trebao biti i trenutka velikoga uzleta jer, upravo u vremenu najveće patnje, čovjek najviše može naučiti o samomu sebi. O važnosti učenja o sebi, a istovremeno i velikoj ljudskoj potrebi i žeđi za Božjom zaštitom tijekom razdoblja „niske vjere“, točnije – o razvijanju svijesti o tome da čovjek snuje, a Bog određuje, govori nam Vladimir Hoblaj u svojoj knjizi Što učiniti kad se trese tlo pod nogama.

Riječ je o tekstu pisanom u prvoj osobi koji je obogaćen autobiografskim elementima (doživljaj potresa) i iskustvenim učenjem kroz tekst (poznavanje Biblije). Pripovjedne tehnike temelje se na tečnom monološkom pripovijedanju koje – nadopunjeno citatima i parafraziranim rečenicama poznatih ili pak anonimnih kazivača, jednako kao i biblijskim citatima – uspješno progovara o ljudskoj patnji i načinima na koji nas Bog kroz nju poučava. Autor na filozofsko-teistički način obrađuje temu tragedije i traume. Na površinu pritom izvlači najteže trenutke čovjekova života: potrese, ratove, selidbe iz socioekonomskih razloga. Hoblaj u svom sadržaju pokušava probuditi spoznaju o svijetu – globalnom selu u kojemu svi osjećaju tugu i boli svojih bližnjih, svoje braće. Kad su semantika teksta i žanrovske odrednice u pitanju, ovaj tekst možemo nazvati trojako: knjigom samopomoći i ozdravljenja koje čovjeku dolazi uz Božju pomoć, znanstvenim teološkim svjedočanstvom ili pak poetiziranom metaforičkom umjetnošću riječi u kojoj se povezivanje s drugima koji su prihvatili Krista naziva orkestrom za vječnost; u ruci Stvoritelja odvijaju se najljepši koncerti (naravno, prihvati li se ideja kako grčka riječ poiema označava stvorenje, „alat“ u Božjim rukama kojim će, zbori Hoblaj, Bog-umjetnik stvoriti najljepša umjetnička djela). Sam autor pokušava objasniti motiviranost svojih rečenica i svrhu svoga proznoga rada, tvrdeći da su za nastanak istoga postojala dva razloga. Prvi bi bio savjetodavan (kako ne postati žrtva svojih teških okolnosti), dok bi drugi za cilj imao „otvoriti nove vidike u uvjerenju da nijedan savjet i nijedna smjernica“ nisu dovoljni „ako izostavimo Boga“. Govoreći o traumi (i dobro poznatom čovječjem pitanju: „Zašto, Bože, zašto baš meni?“) autor govori o različitim shvaćanjima Boga (Bog koji šuti, Bog kojega nema, Bog koji ne mari, Bog koji sluša, Bog koji nam piše, govori, izvještava, Bog koji tješi i hrabri). Promišlja pritom o svjedočanstvima poteklima iz Biblije analizirajući ih na različite načine – kao mit, laž ili istinu.

U ovoj bogatoj denominativnoj interpretaciji/opservaciji odnosa Boga i čovjeka Hoblaj se ne trudi pridobiti čitatelja, ne teži moraliziranju, generaliziranju ili pak stvaranju statusa superiornoga pripovjedača koji će se, pozivanjem na Bibliju ili citate stručnjaka, domaći odobravanja. U šest poglavlja knjige autor je zapravo vješto (osim religijske topline) donio i psihološku ruku spasa zaogrnutu kršćanskom metaforikom i simbolikom. Posložio je tako u svojim poglavljima traumu i pet faza žalovanja. Prvo poglavlje, Kad se tlo trese, odnosi se na sam trenutak pada svega oko čovjeka i u čovjeku, trenutak u kojemu se čovjek zapita što učiniti kad osjeti tragediju na svojoj koži. Drugo poglavlje, Kad je Bog daleko, u kojemu autor propituje Boga kojega nema, koji ne mari, šuti ili smo mi udaljeni od Njega, potkrijepljen pričom o Jobu, predstavlja prvu i drugu fazu žalovanja – poricanje postojanja bliskosti s Bogom te ljutnju na Boga koji traumu i tragediju dopušta. Treća faza, pregovaranje, svoje mjesto pronalazi u trećem poglavlju knjige (Kad je Bog blizu) koje se pita kakav je Bog koji sluša, govori, piše, izvještava, tješi i hrabri one koji su traumu proživjeli i preživjeli. Depresija, četvrta faza žalovanja u kojoj čovjek procesuira traumu i počinje s njom doista živjeti pripada četvrtom poglavlju knjige (Kad nas Bog posjeti), a o tome osobito svjedoči podpoglavlje Bog koji s nama pati. Prihvaćanje kao peta faza žalovanja nalazi svoje mjesto u petom poglavlju Kad Bog postane nada. Ovo poglavlje bogato je optimizmom učenja i gradnje na sigurnim temeljima, kao i radovanju Božjim čudima (a što li je veće Božje čudo od života koji nam je dan da ga živimo i ljudi koji ga dijele s nama?!). Hoblaj idealistički, čuvajući na dnu svoje knjižne „Pandorine kutije“ ono najvrjednije, pred čitatelja postavlja nadu. Uz ljubav i vjeru, nada biva najveći blagoslov koji nam je Gospodin udijelio. Noseći je oprezno u svojim srcima i rukama, bit ćemo u mogućnosti graditi „novu sadašnjost za novu budućnost“ i nakon svakoga potresa pod našim nogama tlo će ostati čitavo, a mi ćemo postati poput Matejevih ptica nebeskih koje se u Hoblajevu narativu spominju u izuzetno afirmativnom kontekstu („Ptice nisu tjeskobne. One nisu zabrinute što će se dogoditi ako im ponestane hrane. Ali nikako nisu ni pasivne. Bog ih ne hrani tako da one same ne trebaju ništa učiniti, već ih hrani dajući im sposobnost letenja i instinkt pronalaženja hrane, što one aktivno i koriste.“): borci koji će, uz Božju ruku spasa, svoje zalaganje te želju za životom, umjesto na ponovni i „bolji“ pad svoje vrijeme posvetiti letu – letu u visoka nebeska prostranstva.

(MM, 20. 10. 2021.)

Primjedbe